The report, published on 5 July 2019, targeted journalists in Turkey who work with a number of leading international media outlets, including the BBC, Deutsche Welle and Voice of America

 

Twenty-one freedom of expression and human rights organizations from around the world have issued a joint statement condemning a recent report by SETA (Foundation for Political, Economic and Social Research), a Turkish pro-government think tank, which profiled journalists in Turkey who work with leading international media outlets and accused these media organizations of being biased against the Turkish government.

P24 Platform for Independent Journalism is among the signatories of the 9 July 2019 statement, issued by Reporters Without Borders (RSF).

The SETA report, made public on 5 July 2019, is titled “Uluslararası Medya Kuruluşlarının Türkiye Uzantıları” (International media organizations’ extensions in Turkey). SETA was founded by İbrahim Kalın, who is currently the presidential spokesperson and the chief adviser to President Recep Tayyip Erdoğan.

 

Below is the full statement, published on RSF’s website:

Reporters Without Borders (RSF) and 20 other human rights and freedom of expression organisations condemn a Turkish pro-government think-tank’s report that accuses leading international media of being biased against the government and singles out their correspondents for attack. The organisations regard the report as a dangerous escalation in the harassment of journalists.

Published on 5 July by the Foundation for Political, Economic and Social Research (SETA), a think-tank created by İbrahim Kalın, who is nowadays an adviser to President Erdoğan, the report is billed as an academic study of the news coverage of the Turkish-language services of seven leading international media outlets, including the BBC, Deutsche Welle, Voice of America, Sputnik and Euronews.

In reality, it consists of a blistering attack on all of these media outlets except China Radio International, the only one not accused of anti-government bias on the basis of a comparison of their coverage of the July 2016 coup attempt, Turkey’s military intervention in Syria and other recent developments with the official Turkish version of these events.

The report names the correspondents of these media outlets, details their professional history and traces what they have said and done on social networks, in an attempt to establish their political affinities, question their journalistic ethics and even suggest links with terrorist organizations. Covering the trials of journalists and sharing the tweets of RSF and such media outlets as Cumhuriyet and Evrensel are cited as evidence of “anti-government positions.”

RSF and the other organisations listed below deplore the report’s malicious use of the political files that have been kept on the targeted journalists, using crude assumptions, with the sole aim of intimidating them. Such a witch-hunt is especially dangerous in the tension and political polarization that currently characterize Turkish society.

It is also hard not to see the report as an attempt to discredit these international media at a time when several of them are stepping up their Turkish-language reporting in order to compensate for the destruction of media pluralism that has been orchestrated by the Turkish authorities.

The Journalists Union of Turkey (TGS), Turkey’s Media and Law Studies Association (MLSA) and the journalist Fatih Polat announced on 8 July that they filed a legal complaint against SETA on several grounds including “inciting hatred and hostility” and “retaining personal data.” In response to all the criticism of the report, SETA has insisted that it is “scientific.”

As the rule of law is steadily dismantled in Turkey, the situation of its media has become critical, especially since the 2016 coup attempt. Ranked 157th out of 180 countries in RSF’s 2019 World Press Freedom Index, Turkey now holds the world record for the number of journalists in prison.

  • ARTICLE 19
  • ARTICOLO 21
  • Cartoonists Rights Network International (CRNI)
  • Civic Space Studies Association
  • Committee to Protect Journalists (CPJ)
  • Danish PEN
  • English PEN
  • European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF)
  • European Federation of Journalists (EFJ)
  • Global Editors Network (GEN)
  • Index on Censorship
  • International Press Institute (IPI)
  • Norwegian PEN
  • Osservatorio Balcani Caucaso Transeuropa (OBCT)
  • P24
  • PEN America
  • PEN International
  • Reporters Without Borders (RSF)
  • SEEMO
  • Swedish PEN
  • WAN-IFRA

Pineapple
This website has been produced with the financial assistance of the European Union. The contents of this website are the sole responsibility of P24 and can under no circumstances be regarded as reflecting the position of the European Union.